Ny start i fremmed land

Illustrasjon - ukrainsk familie

Det er både ensomt og stressende å komme som flyktning til et fremmed land. På Caritas språkkafé i Oslo kan Natalia Hmil og døtrene både lære norsk og finne nye venner.

Natalia Hmil kom til Norge på grunn av krigen i Ukraina. Før krigen bodde hun i Dnipro med familien sin, ektemann og to døtre. Natalia jobbet som økonom i en bank.

Da krigen startet, dro Natalia og familien mot vest til Lviv, men etter en stund der bestemte hun og mannen at hun skulle ta barna med seg til Polen. Det var blitt for farlig å bli værende.

Ukrainske Natalia med døtrene Vika og Anya foran Stortinget i Oslo.
Ukrainske Natalia med døtrene Vika og Anya foran Stortinget i Oslo. Natalia bekymrer seg for mannen og resten av familien som ble igjen i hjemlandet, men har funnet trøst i yoga og Caritas’ språkkafé. (Foto: Privat)

Barna gråt hele tiden

I Polen fikk hun et sted å sove og mat. I mer enn ei uke bodde Natalia og døtrene sammen med andre flyktninger i en leilighet som var eid av Kirken.

Det var tre store rom der og mellom 30-35 mennesker i hvert rom. Vi sov på madrasser på gulvet. Barna gråt hele tiden. Det var veldig stressende for oss alle, husker Natalia.

Natalia Hmil, ukrainsk flyktning i norge

Natalia planla ikke å dra til Norge. Det skjedde egentlig ved en tilfeldighet. Frivillige, som sendte flyktninger med buss til Norge, kom til kirken. De sa de kunne få skyss hvis vi ville dra dit og Natalia og noen av de andre ble med.

Bekymret for de hjemme

Natalias ektemann, hennes foreldre, hennes bror og andre slektninger er blitt værende i Ukraina. Det var deres valg. De ville ikke forlate hjemlandet. Nå lever de med krigens farer og konsekvenser. De har hverken elektrisitet eller varmt vann. Russland har bombet i stykker viktig infrastruktur. Natalia ringer ektemannen og foreldrene hver dag, men av og til er det ingen forbindelse og de får ikke snakket sammen. Da kommer angsten.

Yoga og språkkafé hjelper

For å takle alle bekymringene bedre, har Natalia begynt å gå på yoga. I tillegg fant datteren hennes, Vika, informasjon på nettet om Caritas språkkafé og de begynte å gå dit jevnlig. Der fant de nye venner. Natalias eldste datter er spesielt glad for det. Alle vennene hennes er blitt igjen i Ukraina og hun er konstant bekymret for dem.

Jeg savner mannen min og alle slektningene våre veldig mye. Barna mine trenger en far. Denne krigen er en enorm tragedie for det ukrainske folket, men nå føler vi oss i alle fall ikke helt alene lenger.

Natalia Hmil, ukrainsk flyktning i norge

I tillegg til språkkafé og norskkurs, hjelper Caritas flyktninger som har kommet til Norge fra Ukraina ved å tilby veiledning på ukrainsk. Vi arrangerer også aktiviteter for ukrainske barn.

(Teksten er skrevet av: Anna Tarhonii)