Fasteaksjonen: Håp i små handlinger

Caritas Fasteaksjonen 2024
Gjennom fasteaksjonen kan vi sammen gjøre verden til et litt bedre og mer rettferdig sted.

Vi lever i en urolig verden. I Gaza ser vi enorme lidelser for tiden, mennesker som har mistet alt.  Vi hører om barn som har mistet sine foreldre, besteforeldre og søsken – og om foreldre som har mistet sine barn. Mange har dessverre også blitt fysisk og psykisk skadet. Mangel på mat, vann og medisiner er en fryktelig realitet.

Krigen i Ukraina er heller ikke over. Mange lever fortsatt i frykt og sliter med å få endene til å møtes. I DR Kongo har en langvarige indre stridigheter eskalert og brakt med seg nød for mange mennesker. Vi må helle ikke glemme de vedvarende krisene i Syria, Venezuela og i Sahel-belte, og en fryktet sultkatastofe nord i Nigeria. Verden over er det millionene av mennesker som trenger hjelp.

Her hjemme i Norge er det også dyrtid, og flere opplever sterkt press på privatøkonomien. Vi møter mange av dem ved våre ressurssentre rundt omkring i Norge hvor vi gir innvandrere og flyktninger veiledning og støtte.

Derfor oppfordrer vi deg til å støtte årets fasteaksjon. Du kan bidra til at flere får tilgang til frø, kjøkkenhager og husdyr samt opplæring i for eksempel landbruk eller fiskeoppdrett. Med din hjelp kan vi også fortsette å dele ut mat, vann og hygieneartikler til dem som trenger det, samt gi flyktninger og innvandrere veiledning og støtte.

Avstå fra et gode og gi med glede

«Håp i små handlinger for det felles gode» er årets tema. Håpet ligger i at hvis vi står sammen, avstår fra noen goder og gir med glede, vil hverdagen bli bedre for mange mennesker i sårbare situasjoner, både i inn- og utland. Caritas har bærekraftige tiltak over hele verden som redder liv og hjelper mennesker ut av fattigdom og utenforskap.

Vipps til 93082

Takk for at du bryr deg!

Gi til fasteaksjonen!

Caritas Fasteaksjonen 2024