Etikk- og antikorrupsjon
Åpenhet, ansvarlighet
og nulltoleranse
for korrupsjon er grunnleggende
prinsipper i vårt arbeid.
Fellesnevneren for alt arbeid Caritas gjør – nasjonalt og internasjonalt – er at vi hjelper sårbare mennesker som lever i fattigdom og andre krevende situasjoner. Derfor jobber vi kontinuerlig med å forebygge forhold som bidrar til korrupsjon, brudd på menneskerettigheter, trakassering, diskriminering og lignende.
Etisk bevissthet og høy faglig kvalitet er kjernen i vårt virke. For at alle de vi hjelper, våre samarbeidspartnere, frivillige og givere skal fortsette å stole på oss er det avgjørende at organisasjonens troverdighet opprettholdes.
Caritas Norge er aktivt med i den verdensomspennende Caritas-konføderasjonen og til sammen er vi verdens nest største humanitære nettverk. Som en del av Caritas Internationalis følger vi felles etiske standarder. De viktigste for Caritas Norge er:
- Caritas Internationalis – Code of Ethics & Code of Conduct for Staff
- Caritas Internationalis Management Standards
- Caritas Internationalis – Complaints Handling Mechanism Policy and Procedure
- Caritas Internationalis – Anti Harassment Policy
- Caritas Internationalis – Children and Vulnerable Adults Safeguarding Policy
- Caritas Norway – Sexual Exploitation, Abuse and Harassment Policy
- Caritas Norway – Anti-Corruption and Anti-Fraud Policy
- Caritas Norway – Policy on Gender Equality
- Caritas Norway – Disability Inclusion Policy
- Caritas Norway – Policy on Climate Change and Environment
I tillegg har vi forpliktet seg til å følge internasjonale konvensjoner, prinsipper og standarder som blant andre:
Vi har nulltoleranse for alle former for korrupsjon, mislighold og maktmisbruk i egen organisasjon og blant våre partnere. Vi jobber kontinuerlig med å styrke og forbedre rutiner for kontroll og varsling. Vår anti-korrupsjonspolitikk retter seg mot medarbeidere, frivillige og alle som på ulike vis representerer Caritas. Den retter seg også mot samarbeidspartnere, enkeltmedarbeidere i partnerorganisasjoner samt leverandører.
Caritas arbeider i land preget av korrupsjon og økonomisk ustabilitet. Løsningen er ikke å trekke seg ut, men å støtte og styrke de lokale krefter som arbeider for å fjerne korrupsjon og skape utvikling.
- Unngå situasjoner og relasjoner der man kan mistenke korrupsjon.
- Forebygge korrupsjon gjennom klare regler, opplæring av ansatte og gjennomsiktighet i administrasjonen samt ha oppmerksomhet på uregelmessigheter.
- Fremme nulltoleranse og utryddelse av korrupsjon.
- Forplikte ledere til å fremme anti-korrupsjon på alle nivåer og konsekvent sanksjonere tilfeller av korrupsjon og uregelmessigheter.
Alle tilknyttet Caritas Norge er forpliktet til å overholde Caritas Norges etiske standarder. Det er utarbeidet egne retningslinjer for vårt anti-korrupsjonsarbeid som våre samarbeidspartnere og leverandører er forpliktet til å etterleve. Alle medarbeidere plikter straks å melde fra om mistanke eller overtredelse av Caritas Norges sine etiske standarder.
Vi jobber kontinuerlig med å styrke våre rutiner for kontroll og varsling samt forebygge og avsløre korrupsjon, misbruk og overgrep. Alle som opplever kritikkverdige forhold, eller har mistanke om dette, oppfordres til å varsle. Dersom problemene ikke kan løses gjennom dialog internt hos Caritas Norge, kan et varsel sendes til vår digitale varslingskanal – Caritas Ekstern varsling .
Et varsel går til generalsekretær i Caritas Norge og behandles av en varslingsgruppe.
Les mer om Caritas Norges varslingsrutiner her.
Innsamlede og bevilgede midler forvaltes etter strenge krav fra norske myndigheter og internasjonale regnskaps- og revisjonsstandarder. Caritas er medlem av Innsamlingskontrollen og registrert i Innsamlingsregisteret. Organisasjoner som er godkjent som medlemmer forplikter den seg til å underlegge seg ekstern kontroll, og følge spesifikke regnskapsregler og etiske retningslinjer for innsamling.
Caritas Norge er omfattet av åpenhetsloven og rapporterer på denne i henhold til «Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold». Åpenhetsloven skal fremme respekt for menneskerettighetene og sikre anstendige arbeidsforhold samt gi allmenheten tilgang til informasjon.
Informasjonsplikten trådte i kraft 1. juli 2022. Det betyr at hvem som helst kan kreve informasjon om hvordan Caritas Norge håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser.
Brudd eller mulige brudd på menneskerettighetene, våre etiske standarder eller uanstendige arbeidsforhold i Caritas Norge, hos våre partnere eller leverandører kan meldes via Caritas Norges varslingskanal.