Jobbet i flere måneder uten lønn

Santiago Altamirano kom til Norge fra Argentina for å jobbe i et bilvaskeri, men måtte få hjelp av Caritas og fagforeningen for å få lønn.

Santiago kom til Norge i november 2022 sammen med en av sine argentinske venner. I desember begynte han å jobbe i et bilvaskeri. De fikk vite om jobben gjennom en argentinsk facebook-gruppe.

Vi begynte å jobbe uten kontrakt fordi hver dag hadde eieren problemer med å signere kontrakten. Han kom hele tiden med unnskyldninger som «jeg har glemt kontrakten» eller «jeg er syk», forteller Santiago.

Manglet penger til mat

Etter at de hadde jobbet der i en måned uten kontrakt og uten lønn, begynte de å få problemer.

Vi fikk problemer med å kjøpe mat og med å betale husleien og billetter til offentlig transport. Så vi spurte om hjelp, først i facebook -og whatsup-grupper, så blant argentinske venner. De fortalte oss om Caritas. Så vi gikk til Caritas for å be om hjelp. Det juridiske teamet til Caritas var veldig hyggelige og hjelpsomme. Vi spurte også fagforeningen i LO om hjelp. De var også veldig hjelpsomme. Endelig etter fem måneder fikk vi utbetalt lønna, men bare fordi Caritas og LO hjalp oss

Ønsker flere kontroller

Han mener derfor det er viktig at myndigheter og fagforeninger hjelper utenlandske arbeidere i Norge.

Utenlandske arbeidstakere bør få informasjon på ulike språk, for av og til er språket et problem. Myndighetene bør også kontrollere arbeidsplasser som bilvaskerier, restauranter og byggeplasser, for det er der de fleste utenlandske arbeiderne jobber, sier han.

Santiago Altamirano, arbeidsinnvandrer

Santiago hadde ett års arbeidsvisum i Norge og er nå tilbake i Argentina.