Med livet som innsats i hjelpearbeidet

Kvinnelig hjelpearbeider i Caritas Mali besøker leir for internt fordrevne

Aldri før har de humanitære behovene vært større. Og aldri før har innsatsen til hjelpearbeidere vært viktigere. Men det skjer ikke uten risiko. I 2022 ble 115 av dem drept, 139 skadet og 185 kidnappet.

Det viser tall fra Humanitarian Outcomes. Mens det har vært en nedgang i antall angrep mot hjelpearbeidere, har antall kidnappinger økt betydelig. Til sammen ble 439 personer utsatt for vold, i 230 ulike angrep. Sør-Sudan er fortsatt verdens farligste sted å drive humanitært arbeid, etterfulgt av Haiti og Ukraina.

Lokale hjelpearbeidere mest utsatt

I 2022 økte antall kidnappinger med 58 prosent fra året før, og de fleste tilfellene skjer i Mali og Myanmar. En annen urovekkende trend var at antall angrep på nasjonale og lokale organisasjoner steg, mens store internasjonale organisasjoner erfarte det motsatte.

I Ukraina mistet 11 hjelpearbeidere livet i russiske angrep. To av dem jobbet for Caritas i Mariupol. I tillegg ble 39 personer tatt som gisler av russerne, og blant disse har flere rapportert om overgrep.

Verdens humanitære dag

Som ett av verdens største humanitære nettverk har Caritas hjelpearbeidere i mer enn 200 land. De jobber utrettelig for å hjelpe mennesker i nød – som følge av konflikter, naturkatastrofer eller sultkriser. De deler ut mat, rent drikkevann, medisiner, hygieneartikler m.m. Og gir råd og psykososial støtte til de som ønsker det. Hvert år – den 19. august – hedres deres innsats med en egen dag av FN – Verdens humanitære dag.

På nettsiden til Caritas Internationlis kan du lese vitnesbyrd fra noen av våre hjelpearbeidere.