Kjøkkenhager skaper sikkerhet

Gi til høstaksjonen!

Takket være støtte fra Caritas har Florence Kahindo Kasonia (52) forvandlet livet sitt og sikret mat og inntekt for familien gjennom en bærekraftig kjøkkenhage.

Florence Kahindo Kasonia (52) bor i DR Kongo med sine seks barn, har gjennom opplæring i bærekraftig jordbruk og tilgang til frø fra Caritas, skapt en kjøkkenhage som gir både matsikkerhet og trygghet for familien. I hagen hennes vokser løk, purre og poteter, og overskuddet fra produksjonen kan hun selge på markedet og dekke andre behov, som skoleutstyr og salt. Hennes innsats har ikke bare endret hennes eget liv, men også bidratt til å bekjempe underernæring i lokalmiljøet. «Caritas gir oss frø som hjelper oss å produsere mer mat. Vi kan ikke bare dekke våre egne behov, men også hjelpe andre,» forteller Florence stolt.

I 2022 mottok Florence en geit gjennom et roterende kredittprogram. Denne geiten ga henne muligheten til å starte med dyrehold, og med gjødselen fra dyrene har hun klart å forbedre både jordkvaliteten og avlingene.

Florence møter utfordringer som følge av klimaendringer, med tørke og kraftige regnskyll som truer avlingene, men med støtte fra Caritas har hun lært å lage biogjødsel som beskytter plantene. «Til tross for klimaendringene, hjelper biogjødselen oss å holde avlingene sunne,» sier hun med håp.

Caritas har igangsatt flere viktige initiativer for å hjelpe bønder som Florence med å møte klimautfordringene. Ved å introdusere agroøkologiske trær som skal plantes innen 2027 og opplæring i bruk av biogjødsel, sikres det at småbønder kan fortsette å dyrke mat og skape en stabil fremtid for sine familier.

Florence har ikke bare skapt en trygg fremtid for sine egne barn, men har også blitt et lysende eksempel for andre bønder i området. Hennes innsats har inspirert flere til å starte egne kjøkkenhager, og sammen bygger de et sterkere, mer selvforsynt lokalsamfunn. Denne reisen, fra håpløshet til styrke, hadde ikke vært mulig uten støtten og opplæringen fra Caritas, og Florence er veldig takknemlig for alt Caritas har gjort for henne og familien hennes.

Vipps til 93084

Høstaksjonen er en viktig innsamlingsaksjon der vi samler inn midler til Caritas Norges arbeid både i Norge og internasjonalt. Gjennom denne aksjonen bidrar vi til å skape positive endringer i livene til mennesker som trenger det mest.

Les mer om frihet og rettferdighet  her

Takk for at du bryr deg!

Gi til høstaksjonen!