Med egen inntekt har Maria fått mer respekt

En kvinne fra Sør-Sudan i en fargerik kjole - sittende i en stol

Gjennom spare- og lånegrupper styrker vi kvinners kår i Sør-Sudan, samt forebygger vold i nære relasjoner.

En av de det gjelder er Maria Athien Kuol Met, mor til seks barn og overlever fra konflikten i Gogrial, som har kostet mange kvinner og barn livet.

Som del av arbeidet med å skape fred ble hun og familien flyttet fra øst til vest i den konfliktherjede staten, og der ble Maria introdusert for Caritas sine prosjekter.

For at menn skal respektere deg, må du være uavhengig og kunne skaffe inntekter til familien. Det var noe av det første jeg lærte.

Maria Athien Kuol Met, deltaker i Caritas-prosjekt i sør-Sudan

Etter å ha fått psykososial støtte, ble hun med i en Village Savings and Loan Association (VSLA) – eller en spare- og lånegruppe som Maria nå er leder for. På under et halvt år har de rukket å spare over SSP 1 050 000 (tilsvarer 11 300 NOK).

Jeg bruker sparepengene til å betale skolepenger, kjøpe skoleuniformer, sko og mat. I tillegg driver jeg en liten bedrift.

Maria Athien Kuol Met, deltaker i Caritas-prosjekt i sør-Sudan

Hun syntes ideen med spare- og lånegrupper er god. Ikke bare når det gjelder å styrke familien økonomi, men også forholdet mellom mann og kone. Dette igjen fører til redusert vold i hjemmet.

Jeg og mannen min pleide å krangle om småting, men nå som jeg bidrar med egen inntekt har vi sluttet med det. Kulturen vår er ikke god på dette området. Når en kvinne gifter seg med en mann som har betalt kyr som medgift, ser han på kona som sin eiendom. Med spare- og låneaktivitetene har vi tatt tilbake verdigheten som husmødre. Og mennene lytter mer til hva vi har å si.

Maria Athien Kuol Met, deltaker i Caritas-prosjekt i sør-Sudan

Prosjektet er finansiert av Utenriksdepartementet via Caritas Norge, og gjennomføres av våre lokale partnere – Caritas Sør-Sudan, CAFOD og TOCH.