Informasjon til au pairen

Her finner du informasjon om hvem som kan bli au pair, og om dine plikter og rettigheter.

Kvinne og gutt som ser ned

Det er Utlendingsdirektoratet (UDI) som forvalter ordningen i Norge. På deres nettside står det:

Som au pair kan du øke språkkunnskapene dine og få bedre kjennskap til det norske samfunnet ved å bo hos en familie. Til gjengjeld bidrar du med lettere husarbeid og/eller barnepass for vertsfamilien. En au pairen skal delta aktivt i familielivet og bli behandlet som et familiemedlem. Det vil si at du ikke har plikter som en ordinær arbeidstaker – selv om du får lommepenger/lønn. For eksempel har du rett til å spise måltider med familien og delta på utflukter.

Det er viktig at du og familien er enig om forholdene gjennom en kontrakt. Kontrakten finner du her. Uansett kan du ikke jobbe mer enn fem timer per dag og maksimalt 30 timer i uken. Ta kontakt med vår rådgivningstjeneste om du trenger hjelp med kontrakten eller har andre spørsmål.

Hvem kan bli au pair:

• Du må være over 18 år og ikke ha fylt 30 år.
  • Du kan ikke ha egne barn.
  • Kulturutveksling bør være hovedformålet.
  • UDI må se at det er sannsynlig at du vil reise tilbake til hjemlandet ditt når au pair perioden er avsluttet. Forholdene i hjemlandet ditt må tilsi at du kan reise tilbake igjen.
  • Du må betale et søknadsgebyr når du søker om au pair tillatelse gjennom UDI. Dette gjelder ikke hvis du er fra et EU/EØS-land. Klikk her for mer informasjon om søknadsgebyret.
  • Mer om EØS-borgerere som vil registrere seg som au pair her.

Dine plikter og rettigheter som au pair: