Rettshjelpstilbudet må styrkes

Lovsamling

Statsbudsjettet er til behandling i Stortinget og vi har vært på høring i Arbeids- og sosialkomiteen

Generalsekretær Ingrid Rosendorf Joys og jurist Maria Reiten Hindahl la frem våre innspill i komiteen, som handlet om å styrke innsatsen overfor ofre for sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Les hva som ble sagt fra deres side:

Caritas arbeider landsdekkende med å forebygge og bistå personer som har blitt utnyttet i arbeidslivet. Vi har sett en kraftig økning i henvendelser de siste årene, spesielt innen lønnstyveri.

Hittil i år har vi mottatt 919 saker til vårt rettshjelptiltak, hvor vi har gitt bistand i 120 utnyttelsessaker og identifisert to mulige ofre for menneskehandel.

I budsjettforslaget for 2025 foreslås det en økning på 18 millioner kroner til Arbeidstilsynet, noe vi støtter. Arbeidstilsynet spiller en nøkkelrolle i kampen mot arbeidslivskriminalitet. Vi er også glade for at Fair Play Bygg styrkes, da de er en sentral samarbeidspartner for å avdekke arbeidslivskriminalitet.

Jurist i Caritas sitt rettshjelpsteam Maria Reiten Hindahl og generalsekretær Ingrid Rosendorf Joys på Stortinget i høring om statsbudsjettet torsdag 17. oktober. Foto: H. Nundal/Caritas Norge

Det er gjort mye arbeid nettopp for å avdekke arbeidslivskriminalitet den siste tiden. Nå haster det å følge opp forslaget om fri rettshjelp i saker om lønnstyveri, og at man innfører en ordning der staten overtar inndrivingen av de åpenbare tilfellene av lønnstyveri. Dette er avgjørende for å sikre rettsikkerheten for ofrene, og for å bidra til at tilliten til samfunnet opprettholdes.

Videre er vi opptatt av at lavterskel bistandstiltak for ofre styrkes. Til tross for at bekjempelse av arbeidslivskriminalitet er et prioritert område, brukes det lite midler på å bistå arbeidstakere som blir utnyttet. Caritas ønsker øremerkede midler til bistandstiltak.

Ofre for arbeidslivskriminalitet henvises til oss fra Arbeidstilsynet og Fair Play bygg, da vi har lang erfaring med å håndtere deres komplekse hjelpebehov. Disse behovene inkluderer alt fra informasjon og veiledning, juridisk bistand, hjelp til å håndtere bosituasjon, hjelp til å finne nytt arbeid, til norskopplæring eller sosial støtte.

Det eksisterende hjelpetilbudet er underfinansiert, og kapasiteten er sprengt. I perioder har vi måttet ha inntaksstopp for nye saker.

Styrking av bistandstiltak til ofre er avgjørende. De som oppsøker Caritas, sitter ofte på viktig informasjon som myndighetene trenger for å ta kriminelle arbeidsgivere. Mange av disse har begrenset digital kompetanse, snakker hverken norsk eller engelsk, og har lav tillit til offentlige instanser. For at denne gruppen skal kunne anmelde forhold til politiet eller rapportere til Arbeidstilsynet, er det essensielt at de får støtte og bistand på et språk de forstår, og fra organisasjoner de stoler på. Caritas er en slik organisasjon og vi bisto på 29 ulike språk i fjor.

Regjeringen har selv anerkjent behovet for hjelpetiltak, og har lovet å styrke tilskuddet til organisasjoner som bistår utsatte arbeidstakere. Dette er i tråd med handlingsplanen mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet fra 2022. Vi ber om en anerkjennelse av frivillig sektors betydning og tilstrekkelig finansiering slik at vi kan fortsette å være en støtte for sårbare arbeidstakere som trenger det mest. Det er behov for at en slik tilskuddsordning kommer på plass umiddelbart.

I tillegg er det viktig å styrke det forebyggende arbeidet som utføres av sivilsamfunnet. Vi er opptatt av at slike tilskuddsordninger gjøres langsiktige. Langsiktig finansiering er en forutsetning for å sikre hele og fulle stillinger, bidra til kvalitet og kontinuitet for både brukere og ansatte, og at vi beholder kompetansen vi har behov for.