Skal guide innvandrere i det digitale Norge
Som ny i Norge er det ikke bare språket som er en utfordring. Mange innvandrere sliter med å bruke de digitale tjenestene vi alle er avhengige av i hverdagen. Dette vil Caritas gjøre noe med gjennom et nytt kurs som starter denne høsten.
NavigateNorway heter prosjektet som har fått til sammen 2,2 millioner kroner i støtte fra DAM, NAV og Oslo kommune.
– Vi så et behov blant brukerne av Caritas Ressurssenter, som på ulike nivåer slet med digitale tjenester som NAV, Helsenorge, nettbank etc. Noen har i liten grad brukt pc tidligere og trenger basisopplæring før de kan ta disse tjenestene i bruk. Men også høyt utdannede trenger å lære hvordan man navigerer i de digitale tjenestene vi har i Norge.
Det forteller Finn Børre Ekås. Han er seniorrådgiver og næringslivkontakt hos Caritas og har også ansvaret for blant annet kurs som JOBBFOKUS – et jobbsøkerkurs for innvandrere med høyere utdanning.
Ekås forteller at det nye kurset vil være praktisk og modulbasert – en modul for dem som trenger helt elementær opplæring i bruk av pc og mobiltelefon og andre moduler for dem som kan dette fra før. Deretter vil vi ta for oss ulike tema som UDI, hvordan man skaffer seg D-nummer for eksempel, Helsenorge om hvordan man kommuniserer med sin fastlege og finner helseinformasjon og NAV om hvordan man får tilgang til trygdeytelser som foreldrepenger og arbeidsledighetstrygd og så videre.
Hindrer sosialt utenforskap
Kurset er for både flyktninger og arbeidsinnvandrere. Grundig opplæring i bruk av digitale tjenester gir en positiv innvirkning for deltakernes psykiske helse og hindrer sosial utenforskap. Kunnskap om bruk av digitale tjenester (D-nummer, skattekort, bankkonto, fastlege, etc) er i tillegg en forutsetning for å være en reell kandidat for ledige jobber.
– Vi vet at det også er mange som har bodd lenge i Norge som sliter med dette. Man føler seg fort utenfor hvis man ikke behersker de digitale tjenestene. Derfor ser vi på dette som en viktig del av integreringsprosessen. Dette er hjelp til selvhjelp, som i alt Caritas gjør, sier Ekås.
Mange digitale utfordringer
Frivillige ved Caritas Ressurssenter bekrefter inntrykket. Mona, som sitter i veiledningen flere dager i uka, forteller at folk kommer dit med ulike digitale utfordringer.
– Det er mye NAV, UDI, bank. Noen har ikke PC hjemme eller internett på grunn av økonomi, andre trenger hjelp til å opprette bankkonto eller forstå brev fra NAV eller til å komme i kontakt med NAV, sier hun.
Når brukerne skal ha hjelp med digitale tjenester, må de ha med seg bankID og av personvernhensyn sitter de ved hvert sitt tastatur, slik at veileder ikke kan se de personlige kodene som tastes inn. Og om veileder skal ta kontakt med offentlige instanser på vegne av bruker, må bruker først gi et dokumenterbart samtykke til dette.
– Å hjelpe dem kan være tidkrevende, særlig på grunn av den lange ventetiden for å komme i kontakt med NAV på telefon, legger hun til.
Stort behov for opplæring
Også forskning viser at det absolutt er behov for et slikt kurs. PROBA samfunnsanalyse gjennomførte i 2022, på oppdrag fra IMDi, en undersøkelse om Nyankomne flyktningers digitale hverdag. Konklusjon i rapporten var at omtrent halvparten av deltakerne som de intervjuet i introduksjons-programmet, hadde «lav digital kompetanse og generelt store problemer med å delta aktivt i en såkalt «digital hverdag». Til tross for at svært mange har tilgang til digitale enheter og er i stand til å kommunisere digitalt, opplevde de fleste av dem store utfordringer med tilgang til, og bruk av offentlige digitale tjenester og informasjon.
Deltakerne får praktisk opplæring
Caritas vil i første omgang holde kurset på engelsk, men vil ha frivillige til stede som kan ulike språk, slik at også folk som ikke kan engelsk så godt kan delta. Ekås lover at det ikke bare blir forelesninger, men at frivillige vil sitte skulder til skulder med kursdeltakerne og hjelpe dem en og en slik at de får praktisk trening i bruken av de digitale tjenestene.
I tillegg til selve kurset, vil Caritas samarbeide med Factsplat. Dette er en tjeneste som har vært brukt for eldre i Norge som gjerne har samme digitale sperre som en del innvandrere og derfor kan bruke mye tid på å finne frem på internett. Factsplat er en applikasjon og en startside hvor man kan samle lenkene til alle sine viktigste nettsider og digitale tjenester, slik at man lett finner dem igjen og kan være sikker på at man logger seg inn på riktig nettside.
Norge er et av de mest digitaliserte landene i verden. Caritas har et ønske om at NavigateNorway skal bli nasjonalt på sikt, slik at innvandrere som bor andre steder enn i Oslo får muligheten til å trene opp sine digitale ferdigheter.
– Hvis vi lykkes med å skaffe ytterlige finansiering, vil vi lære opp ansatte og frivillige ved andre lokale Caritas-organisasjoner til å gjennomføre samme kurset rundt omkring i Norge, sier Ekås.