Caritas ressurssentre

Caritas nasjonale arbeid i Norge bygger på samarbeidet mellom Caritas Norge i Oslo og lokale Caritas organisasjoner i en rekke byer.

I tillegg kommer Caritas veiledningstjeneste ved ankomstsenter på Råde. Caritas nettverket bidrar til integrering og inkludering i lokale samfunn og dekker behov i våre målgrupper gjennom lokale ressurssentre i flere byer

Klikk på byen for å gå videre til aktuelle nettsider.

Frivillighet
Våre frivillige med sin flerkulturelle kompetanse er vår viktige styrke i arbeidet med flyktninger og innvandrere. Involvering av frivillige ressurser fra minoritetsmiljøer hjelper oss å sikre god tilgang til målgruppen, god kulturforståelse, språkkompetanse som er nødvendig med hensyn til måloppnåelse, samt hjelp-til-selvhjelp og likepersonsarbeid.

Bli frivillig ved å klikke her

Vi samarbeider med menigheter nasjonalt
Caritas nettverket i Norge består av lokale Caritas organisasjoner og frivillighetsbaserte Caritas grupper. Caritas lokale virksomheter er juridisk selvstendige organisasjoner registrert med organisasjonsnummer. Caritas grupper er lokale initiativ etablert i samarbeid med lokale menigheter. Caritas grupper er frivillighetsbasert i sin helhet og holder fokus på aktiviteter rundt tilbud som norskopplæring, støttegrupper, kvinnegrupper, grupper for eldre og ungdom i sårbare situasjoner, hjelp til syke, fattige og ensomme.

Vi samarbeider med kommuner, offentlige aktører, stat og diaspora organisasjoner
I tillegg til samarbeid med over førti menigheter nasjonalt og egne ressurssentre i ni byer, har Caritas i informasjons- og veiledningsarbeidet også tett dialog med diasporaorganisasjoner uavhengig av tro- og livssyn, og holder løpende kontakt med andre sivilsamfunnsorganisasjoner så vel som statlige og kommunale institusjoner.